دانلود word نقش برجسته شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذيري از آن در نقش برجسته تنگ واشي فتحعلي شاه قاجار

لینک دانلود

 دانلود word نقش برجسته شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذيري از آن در نقش برجسته تنگ واشي فتحعلي شاه قاجار دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود word نقش برجسته شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذيري از آن در نقش برجسته تنگ واشي فتحعلي شاه قاجار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود word نقش برجسته شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذيري از آن در نقش برجسته تنگ واشي فتحعلي شاه قاجار،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود word نقش برجسته شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذيري از آن در نقش برجسته تنگ واشي فتحعلي شاه قاجار :




نام کنفرانس، همایش یا نشریه : باغ نظر

تعداد صفحات :18

نقش مایه شکار از نخستین نقاشی های دیواری دوران پارینه سنگی درون غارها تا تکامل یافته ترین دست ساخته های امروزی در هنر ایران وجود داشته و در مسیر تاریخ هنر و طی فرایند شکل گیری فرهنگ های مختلف، مفاهیم گوناگونی را در درون خود پرورده است. این روند تکاملی در دوران تاریخی و خصوصا دوره ساسانی مفهومی فراتر از شکار صرف به خود می گیرد، به طوری که یکی از رایج ترین موضوعات هنر و فرهنگ دوره ساسانی صحنه شکار است و در این زمینه شاهان ساسانی اقدام به تاسیس مکان هایی خاص با عنوان شکارگاه و یا باغ شکار کرده اند. این پژوهش در نظر دارد به بررسی مفهوم شکار در دوره ساسانی، به ویژه اهمیت محوطه های شکارگاهی دوره خسرو دوم بپردازد؛ بدین منظور شکارگاه خسرو دوم در تاق بستان و نقوش حک شده شکار گراز و گوزن در دو طرف تاق بزرگ تاق بستان مطالعه شده و تاثیر آنها بر شکل گیری شکارگاه فتحعلی شاه در تنگ واشی، و همچنین نقش برجسته او در این مکان، بررسی شده است. مطالعه نقوش شکارگاه تاق بستان، تاثیرپذیری آنها را از نقاشی های دیواری مربوط به شکار اواخر دوره اشکانی و دوره ساسانی مشخص کرده است، به طوری که خود نقاشی های دیواری مربوط به شکار دوره ساسانی خود متاثر از نقاشی های دیواری دوره اشکانی اند. نقوش شکارگاهی تاق بستان بر نقوش شکار در دوران اسلامی تاثیر گذاشته است که نمود این تاثیرات را در مینیاتورهای دوره اسلامی می توان دید. چنانچه اوج آن در دوره قاجار و به گونه ای دیگر تجلی پیدا می کند؛ بارزترین نمود این تاثیرپذیری در دوره قاجار، نقش برجسته شکار شاهی فتحعلی شاه در تنگ واشی است. مطالعات صورت گرفته در این پژوهش نشان می دهد، با وجود اینکه دو نقش برجسته مذکور از نظر مضامین به هم شباهت دارند، اما هدف از ایجاد آنها متفاوت بوده است.
كلید واژه: شکارگاه، شکار، تاق بستان، تنگ واشی، نقش برجسته

توضیحات بیشتر